Back to normal

image002

De eerste maand van dit jaar is alweer voorbij. Na een hysterisch december vind ik persoonlijk de rust van januari en februari wel lekker. Beetje bijkomen van alle toestanden en ‘back to normal’ zeg maar. Want ja, ook hier in huis wordt er in december best anders gegeten als de rest van het jaar. Voor veel mensen was 1 januari de start van goede voornemens zoals afvallen of gezonder eten. Ikzelf heb niets met goede voornemens. Als je iets wilt moet je het vooral doen, op welk moment dat ook is. Net zoals veel mensen op maandag beginnen met afvallen. Hoezo op maandag? Om het weekend ervoor nog even twee kilo erbij te eten ‘want straks mag het niet meer’? Vaak wordt aan zo’n doel ook een einddatum gehangen. Terwijl ik van mening ben dat je geen eindtijd moet hebben als je een verandering wilt doorvoeren. Zeker niet als het gaat om een ander voedingspatroon. Dat is niet een kwestie van een paar maanden om dan weer terug te vallen in je oude gewoontes. Dat heeft geen enkele zin. Begin liever ergens en maak stap voor stap kleine maar belangrijke aanpassingen om je uiteindelijk te realiseren dat niets meer is wat het was. En daar is je (blijvende) verandering. Begin bijvoorbeeld eens met het schrappen van kant-en-klaar en pakjes en zakjes. Ga weer voor zelfbereid, vers en puur natuur. Als je dat eenmaal hebt doorgevoerd kies je de volgende aanpassing, bijvoorbeeld geen suiker meer gebruiken of minder vlees eten. Aan jou de keuze wat het beste bij je past. Verdiep je ook in waar je mee bezig bent. Lees boeken, tijdschriften, struin het internet af op zoek naar informatie die je helpt bij het maken van jouw verandering(en). Je zult zien dat je steeds meer overtuigd raakt. Misschien sla je zelfs op enig moment wat door. Geeft niks. Uiteindelijk kom je op een punt waar je blij van wordt en tevreden mee bent. En dat zie je terug in de spiegel en nog veel belangrijker; je voelt je beter!

Tot slot nog twee boekentips om je op weg te helpen:

Een pleidooi voor echt eten & Wat zit er in uw eten?